Translate

mandag 1. juli 2013

Cinque Terre – drømmen som satte meg på sporet

 Jeg hørte om de fem landsbyene i Liguriakysten for første gang i 2008. En av kursarrangørene på et lite seminar jeg var på, snakket på inn- og utpust om det å reise og reiser hun hadde foretatt. Blant annet hadde hun vært og ruslet mellom 5 landsbyer i Italia, som man bare kunne komme til per tog eller til fots. Jeg lagret ikke begrepet, men jeg syntes det hørtes ut som et fint reisemål.

For uinnvidde ligger byene på nordvestkysten av Italia, en times kjøring eller så sør for Genova, men nord for Pisa og Lucca. Fra nord til sør heter de Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola og Riomaggiore.

Jannike var med en gang med på at dette var et reisemål man måtte realisere en gang. Under planlegginga ble vi enige om å kjøre til Levanto, en kystby som etter min mening kunne vært den sjette «Terre», og gå fra den til Monterosso, siden det er merka sti der og, og turen ikke skulle ta mer enn 2,5 timer.

Som sagt så gjort. Vi ankom Levanto mandag 24.juni på kvelden. Vår vert på La Perla Blu, en helt OK B&B, var ikke til stede da vi kom, men med hjelp av en utrolig serviceinnstilt dame på et kontor for overnattingsstedene i byen, fikk vi tak i mennesket, og da var alt i orden. Rommet var greit og frokosten morgenen etter var aldeles fin. For øvrig er Levanto en sjarmerende by, med fin badestrand, men et litt søvnig og rolig preg – svært hyggelig, og gode vinpriser!

Fra Levanto-Monterosso
Tirsdag morgen labbet vi i vei. Opp fra Levanto går stien mye i trappetrinn. Det er ikke svært bratt, men utrente som vi er, ble det et par pustepauser på tur opp. Etter hvert flater stien mye ut, og man får lange strekninger med lett terreng. Her og der er det nokså luftig hvis man beveger seg mot kanten! Følelsen av å gå i vill natur er der, men egentlig er det stort sett kulturlandskap – og der landskapet ikke er svimlende bratt, er det terrasser med olivenlunder og et og annet hus – noen fraflyttet, noen kanskje sommerboliger, og enkelte heltidsboliger.

Etter vel to timer når man Punte Mesco, et utsiktspunkt hvor man kan se ned mot Monterosso, og samtidig sørover mot de fire andre byene. Helt fantastisk etter at stien har steget en del før dette punktet. Ned mot Monterosso er det bratte trapper, som også kjennes i lår og legger. Å gå motsatt vei betyr at man får all stigning til å begynne med – gjør det eventuelt tidlig på morgenen før det blir varmt.

Monterosso al Mare
Vel nede i Monterosso var det tid for mat og drikke. Vi landet på en salat. Monterosso er omtrent som en hvilken som helst småby i Syden – og dermed litt mindre småbykoselig enn de andre byene... og med rådyre parasollsenger på stranda! Bygningene er litt sånn monumentale langs strandpromenaden.

Mellom byene går det som nevnt stier. På grunn av ras og flom var tre av fire strekninger stengt, slik at man måtte ha valgt tunge alternativer helt opp på de 3-400 meter høye åsene og så ned igjen. Strekningen Monterosso – Vernazza ville tatt nesten 3 timer. Vi bestemte oss for at vi hadde gått nok denne dagen, badet og ruslet litt att og fram langs stranda, før vi tok toget i 3 minutter til neste by, Vernazza.

Å ankomme en så liten by midt i turistsesongen, med backpackere fra Australia, USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Skandinavia og Sørøst-Asia, uten å ha booket overnatting, kan virke som risikosport klokka sju om kvelden. Vi kikket etter skilt med «Affittasi» og «Camere», og ringte på første og beste dør med sådan. Etter et halvt minutt dukket en ung mann opp, som lurte på om vi trengte overnatting. Når svaret var positivt, ringte han sin kone for å høre om de hadde noe ledig. Det hadde de ikke, men de visste om noen som kanskje hadde. Vi fulgte etter mannen, som geleidet oss til ei dame i 60-åra som jabbet i vei på italiensk som om vi var innfødte. Hun fant så igjen en enda eldre herre, som snakket godt engelsk – dog med sterk aksent. Det viste seg at han og fruen leide ut en leilighet, men hadde fått en todagers kansellering like før. Vi tok imot tilbudet, og fant ut at når togene går så ofte og så billig som de gjør mellom byene, kunne vi ha base i Vernazza i to netter og ennå besøke de tre neste byene. Oppakningen ville bli mindre da også, stort sett kamera og drikke. Så om det var litt sjuende far i huset å finne overnatting, så gikk det tross alt greit på første ringeklokke.
Havna/stranda i Vernazza


Vi kan ellers bare snakke om Vernazza i poetiske vendinger. Trange «gater» som ser ut som private inngangsparti og trapper, klessnorer mellom husveggene med familiens tøy til tørk, restauranter som serverer dagens ferske fisk (helt uspesifisert på menyene) på bord med rutete duk der du ikke ville blitt overrasket om Lady og Landstrykeren satt i bakgården og spiste Spaghetti ala Bolognese og hørte på «Diiiis is de naiiiit, it's a bjuuutiful naaait...» Og byen har Italias til nå beste foccacciabrød – alle bakeriene lagde himmelsk bakst...

Dagen etter sto turen Vernazza – Corniglia for tur. Den «lavest-over-havet»-stien her var åpen – som den eneste av de fire strekningene. Allikevel går denne relativt høyt, og tar 1,5 timer. Også her begynner stien med litt frisk stigning. Opp gjennom trappene her observerte vi før vi begynte å gå at det gikk arbeidere med sementsekker og sand og mørtelblandebaljer. Jeg tenkte at jeg skulle nå ikke gå saktere enn dem – som labbet friskt av gårde med 40+ kilo på ryggen, mens de røyka og prata med kollegene. Vi holdt følge. Sier ikke mer.
Corniglia

Corniglia ligger ikke helt nede ved sjøen. Landskapet rundt er svært preget av terrasseforming, nesten som asiatiske rismarker. Den har også smale gater, og var kanskje litt livligere enn Vernazza. I hvert fall viste folk her prov på humor. På Cafe Matteo kjøpte vi espresso og Cola. Her hang det et skilt med følgende tekst: «My wife is expensive. My Wi-fi is free». Så vi fikk sjekka facebook mens vi fylte på med koffeinholdig væske av ymse slag.

Det må bemerkes at om byene markedsføres som veiløse, er de ikke det. Det er mulig å kjøre ned til hver by fra åsene omkring. Men biltrafikk var det kun mulig å merke om morgenen – da kom varebiler med forsyninger til butikker og restauranter – i stor grad mel til foccacceriaene og pizzeriaene og pasticcheriaene og whatnot. Etter leveransene var byene bilfrie og deilig rolige og støyfrie.

Riomaggiore
Riomaggiore














Det var nå onsdag ettermiddag. Torsdag var målet å dra til Lucca. De to neste byene, Manarola og Riomaggiore, lå hver sin tre timers tunge marsj unna, da kyststiene var stengt pga ras – et sted så jeg at stien var helt borte – eller to minutter togtur. Vi bestemte oss for å ta toget til Riomaggiore, deretter Manarola, og heller ha energi til å gå RUNDT i byene når vi kom dit.

Mange starter vandringen i Cinque Terre i sørenden, i Riomaggiore. Strekningen mellom Riomaggiore og Manarola kalles Via dell'Amore, og her kan kjærestepar, som på ei parkbru i Riga, henge opp en hengelås med navnene sine på. Denne strekningen var som nevnt stengt, og det samme gjaldt veien mellom Manarola og Corniglia. I og med at vi nettopp har vært i Riga, hadde vi ikke med noen hengelås...

Manarola
De to siste byene hadde sterke særpreg i forhold til de andre, men også store likheter – kanskje er Monterosso lengst nord den minst typiske av de fem. Vi snakker om hus tett i tett, oppå hverandre, som byggeklosser med sterke farger, med små fiskebåter på sine krybber med hjul stående i gatene – og selvsagt restauranter og kafeer og næringsliv som vet å utnytte turiststrømmen, men allikevel beholder særpreget sitt.


Flommen i Vernazza oktober 2011
Jeg tror at vi kommer tilbake en gang – om ikke annet for å kunne si at vi har vandret mellom alle byene. Vi får håpe at stiene kan repareres og holdes åpne, men endringer i nedbør og vær gjør at også dette landskapet er sårbart – Vernazza ble rammet av en grusom flom i oktober 2011, og at tre av fire strekninger er stengt for vedlikehold, er uvanlig. Vi anbefaler uansett naturen, menneskene, maten, servicen, og la dolce vita som vi mente å kunne fornemme hos lokalbefolkningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar